• Persoonlijke marketingprofessionals
  • Transparante communicatie
  • Betaalbare Kwaliteit
Google Shopping Gratis

Google Shopping gratis inzetten?

10 juni 2020

Je hebt het vast al eens gezien in Google; de productafbeeldingen bovenaan de pagina van de zoekmachine. Bedrijven die producten online verkopen, kunnen zich met Google Shopping uitstekend in de etalage zetten. Bedrijven kopen als het ware advertentieruimte in en laten haar eigen producten in de zoekmachine voorbij komen. Google Shopping is een kanaal waarmee over het algemeen een hoog rendement wordt behaald. Voor webshops is dit een conversiegericht marketingkanaal. En het mooie is…… Google Shopping is nu ook gratis in te zetten.

Google Shopping gratis resultaten
De topposities van Google Shopping bevinden zich bovenaan de pagina en dit zijn nog steeds de betaalde advertenties. De zoekmachine van Google bestaat echter uit verschillende tabbladen waaronder het tabblad ‘’Shopping’’. Dit tabblad is de vergelijkingssite (ofwel marketplace) van Google waar prijzen van verschillende retailers vergeleken kunnen worden. Producten onder dit tabblad kunnen betaald (topposities) en organisch worden ingezet. Met ‘’organisch’’ worden de gratis Google Shopping vertoningen bedoeld. Voor webshopeigenaren betekent deze verandering dat ze gratis hun producten kunnen aanbieden aan consumenten die op zoek zijn naar producten. Dit is niet alleen aantrekkelijk voor bedrijven maar ook zeker voor consumenten. De zoeker heeft door de uitgebreidere resultaten keuze uit meer producten van verschillende winkels.

Hoe zet ik Google Shopping gratis in?
Producten of een deel van het productassortiment zal uit de webshop geëxporteerd moeten worden naar een productfeed. De productfeed bevat relevante kolommen zoals productID, productnaam, afbeelding, prijs, voorraad. Hoe specifieker alle productdetails worden opgehaald, des te groter de kans van slagen dat je resultaten in Google Shopping gratis opgehaald worden. Wanneer de  productfeed gereed is (stap 1) wordt deze geüpload naar het Google Merchant Center (stap 2). Vanuit het Google Merchant Center wordt de productinformatie uit de feed gedeeld met andere Google kanalen, zoals bijvoorbeeld Google Ads en de organische zoekmachine van Google. Voor de gratis Google Shopping resultaten hoef je dus enkel een goed ingerichte feed te creëren en deze te uploaden naar het Google Merchant Center. Bij adverteren wordt er vanuit het Google Merchant Center nog een koppeling gelegd met Google Ads. Bestaande gebruikers van het Google Merchant Center, ofwel bedrijven die al Google Shopping advertenties actief hebben staan, hoeven niets te doen om gratis resultaten te genereren.

Meer gratis Google Shopping mogelijkheden in het najaar
In de Verenigde staten is Google uitgebeider aan het testen met gratis Google Shopping resultaten. Naar verwachting komen aan het einde van dit jaar ook de volgende features in Nederland beschikbaar.

  • Google organische resultaten: Wanneer producten beschikken over ‘’rich snippets productinformatie’’ kunnen deze worden vertoond in de organische resultaten. Als een zoeker van en product zich in de regio van de fysieke winkel bevindt, zal de winkelinformatie extra worden opgehaald middels een Google Maps resultaat. Extra informatie zoals openingstijden, afstand tot de winkel en bijvoorbeeld de voorraad van het product kan worden weergegeven.
  •  Google afbeeldingen: Iedere webshop bevat tal van productafbeeldingen. Deze afbeeldingen kunnen worden 'getagged' als product waarmee ze zich onderscheiden van ‘’normale’’ afbeeldingen. Door het taggen worden productkenmerken toegevoegd aan afbeeldingen.
  • Google maps: Wanneer je al zichtbaar bent in Google Maps kan je straks ook vertoningen creëren met het eigen productassortiment. Jouw eigen productgegevens worden dan weergegeven in de resultaten van Google Maps. Bijvoorbeeld; wanneer een consument in Google Zoeken of Google Maps zoekt op je bedrijfsnaam of product, kan Google niet alleen de online voorraad weergegeven maar ook productinformatie als beschikbaarheid in de (lokale) winkel, prijs en beoordelingen.

Interesse of hulp nodig bij het opzetten van je (gratis) Google Shopping campagne? Neem dan contact op met Jorg of Lars. Heb je ruime ervaring met het Google Merchant Center? Check dan hier praktische tips voor het realiseren van gratis Google Shopping vertoningen.