• Persoonlijke marketingprofessionals
  • Transparante communicatie
  • Betaalbare Kwaliteit
social media adverteren

Social Media adverteren en ontwikkeling

10 juli 2020

Social Media; Je kan er al jaren niet meer omheen, niet als consument en niet als bedrijf. De mogelijkheden op de verschillende platformen zijn enorm en zeker voor bedrijven zeer goed te benutten, met name door Social Media adverteren. Daarnaast blijven de ontwikkelingen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkdIn maar doorgaan en bieden nieuwe platformen zoals TikTok zich alweer aan. De grote vraag is natuurlijk; wat werkt voor jouw bedrijf?! Heel kort gaan we in op de adverteermogelijkheden. In deze eerste social media blog ligt de aandacht op de kanalen Facebook en Instagram.

Facebook adverteren & Instagram adverteren
Voordat je gaat adverteren bepaal je allereerst je marketingdoelstelling. Wat wil je bereiken? Creëren van naamsbekendheid, het overwegingsproces vergroten (bijv; websiteverkeer, betrokkenheid bij bedrijf, appinstallaties of videoweergaven) of het aangaan van conversies (bijv; verkopen uit online shop of het aantrekken van winkelverkeer).

Nadat je de doelstelling hebt bepaald, stel je jouw doelgroep samen. Bereik je doelgroep op zijn of haar interesses, online gedragingen, geslacht en bijvoorbeeld leeftijd. Bepaal in welk gebied of specifieke locatie(s) je de doelgroep wilt benaderen. Door inzet van online adverteren kan je de doelgroep zeer specifiek formuleren. Wij maken daarna je advertentie op en bepalen de meest geschikte posities binnen Facebook en Instagram. Denk hierbij aan de nieuwsoverzichten, marketplaces, video overzichten, Facebook en Instgram Stories, In-stream video’s en artikelen. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus succes gegarandeerd!

Facebook Shops
De nieuwste en interessante ontwikkeling is Facebook Shops; een laagdrempelige manier van het verkopen van producten via Facebook (en Instagram). Op je eigen bedrijvenpagina creëer je dus een ‘’extra’’ shop. Technisch gezien is Facebook Shops vrij snel opgezet. Producten worden allereerst toegevoegd aan de Facebook catalogus, deze wordt gekoppeld aan de bedrijvenpagina. Facebook combineert vervolgens de producten uit de catalogus met haar Shop builder. Het resultaat is een mooie Facebook Shop binnen je eigen bedrijvenpagina.

Een andere ontwikkeling binnen Facebook en Instagram is de Live Shopping feature. Via een Facebook of Instagram livesessie (denk aan video) kunnen producten, die vertoond worden of iemand aan heeft (bijvoorbeeld kleding), direct gekocht worden. In de video wordt een button over een product geplaatst, die doorlinkt naar het betreffende product in Facebook Shops. Middels de Live Shopping feature kan eenvoudig en direct worden ingespeeld op de emotie waarbij impulsaankopen worden gestimuleerd.   

Ook adverteren via Social Media?
Heb je interesse in het adverteren via Social Media. Neem dan contact op met Jorg of Lars. Wij helpen je graag verder om je (online) doelstelling te realiseren.