Persoonlijke marketingprofessionals
Transparante communicatie
Betaalbare Kwaliteit
Een geoptimaliseerde interne linkstructuur van je website is niet alleen belangrijk voor je ranking in de zoekmachines, maar ook voor een goede gebruikerservaring. Door een goede structuur in je website kunnen gebruikers gemakkelijk door de website navigeren. Met een interne linkstructuur wordt het gehele web van interne links op een website bedoeld. Interne links zijn links van een webpagina naar een andere bron op hetzelfde domein. Dit kan naar een andere webpagina zijn, maar ook bijvoorbeeld naar mediabestanden of downloads. Het verkrijgen van een goede linkstructuur is zo makkelijk nog niet. Daarom wordt in deze blog een aantal tips gegeven voor een goede linkstructuur van je website.
Hoe optimaliseer je de linkstructuur van je website?
1. Links toevoegen aan de hoofdinhoud van je pagina’s
Om gebruikers gemakkelijk op elke pagina te laten komen is het belangrijk dat navigatiebalken en footers links bevatten. Dit worden ook wel navigatielinks genoemd en is voornamelijk belangrijk voor de gebruikerservaring. Contextuele links komen voor in de content van een webpagina en zijn met name goed voor een hoge SEO-waarde.
2. Neem zoekwoorden op in de ankertekst
De ankertekst is de tekst op webpagina die linkt naar een andere webpagina. Door de ankertekst krijgt de zoekmachine en gebruiker meer informatie over het onderwerp van de bestemmingspagina. Als je probeert te scoren op een bepaald zoekwoord, is het handig om dat zoekwoord te noemen in de ankertekst.
3. Link het vaakst naar de belangrijkste pagina’s
Zoekmachines kunnen elke pagina vinden binnen je website onafhankelijk van het aantal links. Bezoekers kunnen dit echter niet, waardoor het belangrijk is om via links aan te geven welke pagina’s het belangrijkst zijn. Het aantal interne links dat naar een pagina verwijst is voor zoekmachines namelijk bepalend voor hoe belangrijk een pagina is. Minder belangrijke pagina’s moeten dus minder interne links bevatten dan belangrijke pagina’s.
4. Beperk het aantal interne links
De linkwaarde die wordt toegekend aan een link wordt verdeeld over alle links op een pagina. Als je dus veel links op een pagina hebt, moet de linkwaarde verdeeld worden over meerdere links. Om de linkwaarde hoog te houden is het dus belangrijk om niet te veel links op een pagina te plaatsen. Daarnaast zorgt een beperkte hoeveelheid van interne links voor een betere leesbaarheid van de tekst.
5. Waak voor interne redirects en gebroken links
Soms verwijst een link niet direct naar de juiste pagina. Door veranderingen op een website kunnen interne redirects en gebroken links op een website ontstaan. Deze links kunnen zorgen voor een langere laadtijd van pagina’s en een verminderde linkwaarde. Daarbij kunnen ze ook een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring.
Concluderend, bij het optimaliseren van de interne linkstructuur komt veel kijken. Het is belangrijk om naar de meest relevante pagina’s te verwijzen en zoekwoorden te noemen in de ankertekst, maar houd wel rekening met het aantal interne links en let op fouten in de links. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw interne linkstructuur? Bekijk onze online dienstpagina “zoekmachine optimalisatie” voor meer informatie of neem contact met ons op. We helpen je graag met de optimalisatie van je website.
Ben je op zoek naar een specialist op gebied van online marketing? Traffic Motivators zorgt ervoor dat je bedrijf goed onder de aandacht wordt gebracht bij jouw doelgroep en op het juiste moment.
Tijdens een kop koffie vertellen we je graag alles over de mogelijkheden. Neem nu contact met ons op.