De huidige staat en toekomst van de resultatenpagina

DALL·E 2024 07 29 11.17.04   A realistic 3D scene showing a person using Google to search for something but not finding it. The person is sitting at a desk, looking frustrated at

Vind je dat Google je tegenwoordig goed helpt? Is één simpele zoekopdracht voldoende om antwoord op je vraag te krijgen of een product te vinden? Google is continu bezig met het verbeteren van de zoekresultaten, afgestemd op jouw woonplaats, taal en mogelijk zelfs interesses en andere demografische gegevens. Het ontwikkelt zich snel, en verschillende partijen, naast Google zelf, proberen Artificial Intelligence (AI) in hun website of tool te integreren.

Soms leidt de implementatie van AI tot enigszins komische resultaten, zoals onlangs gebeurde bij een samenwerking tussen Google en Reddit. Commentaren van Reddit werden gebruikt om met AI een antwoord te genereren, wat leidde tot suggesties zoals het dagelijks eten van een kleine steen of het mengen van lijm met kaas om deze op een pizza te laten plakken. Naast deze grappige voorvallen, vinden er ook in de huidige SERP (resultatenpagina) veel verschuivingen plaats.

Hoe de SERP er nu uit ziet

Tegen de tijd dat je dit artikel leest, kan het alweer veranderd zijn. De richting die Google voor ogen heeft, zal echter waarschijnlijk niet snel wijzigen. De veranderingen zijn namelijk gebaseerd op de intentie van de gebruiker. Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar een recept zag je vroeger een simpel zoekresultaat met een blauwe link. Nu zie je de bereidingstijd, een afbeelding en in landen zoals Amerika, waar Google Gemini in Search heeft geïntegreerd, mogelijk al het volledige recept. In het kort, dit is wat er nu is en vroeger niet was in de SERP:

  • De hoeveelheid afbeeldingen en video’s in de resultaten neemt enorm toe.
  • Het aantal shoppingadvertenties op de pagina neemt toe.
  • In landen buiten Europa wordt AI in zowel Google als Microsoft’s Bing (sinds 24 juli) getest.
  • Rich result snippets: de tekst die je bovenaan de zoekresultaten ziet om direct antwoord te geven op je vraag.
  • Local packs: In de Nederlandse SERP staat dit onder “plaatsen”. Hierdoor zie je meteen een kaartje met de dichtsbijzijnde plekken waar je je zoekopdrach kunt vinden, zoals een restaurant in de buurt. 
  • Knowledge panels: De informatie over een persoon, plaats of organisatie die je rechts in de zoekresultaten kunt vinden.

Is de Search Generative Experience de toekomst?

Google’s implementatie van AI sinds vorig jaar heeft mensen doen afvragen of het wel verstandig is om AI en Search te combineren. Hoewel Google in een document over hun Search Generative Experience zegt: “This application of generative AI has been specifically designed to be helpful for information journeys in Search, meaning it’s a different experience than interacting with an LLM-based chatbot.” Het blijft AI, wat betekent dat het altijd voldoende informatie moet hebben om het correcte, ethische antwoord te geven. Er moeten beperkingen worden gesteld aan wat wel en niet gebruikt kan worden. Daarbij zal het AI-resultaat nooit de organische resultaten in de weg zitten, volgens andere SEO-marketeers. Zo lijkt het AI-resultaat veel op het normale resultaat dat je te zien krijgt, met veelgestelde vragen, een afbeelding en links naar de bronnen van het resultaat, waardoor goed geschreven en onderbouwde content eigenlijk nog meer ruimte in de resultaten inneemt. AI staat daarentegen nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan snel. Mijn verwachting is dat AI in de nabije toekomst, ook in Europa, een grote rol zal spelen in de resultatenpagina.

Wat staat er nog meer op de planning?

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar al jaren 'steelt' Google functionaliteiten van andere succesvolle websites om aan de top te blijven. Een voorbeeld is de manier waarop Google Flights enorm lijkt op de functie van Booking.com om de goedkoopste of beste vlucht en overnachting te vinden. Ook Google Shopping is ontworpen om te lijken op de resultatenpagina van een marketplace zoals Amazon of Bol.com. Een recenter voorbeeld is dat YouTube Shorts wel erg veel lijkt op TikTok.

Het zijn dit soort aanpassingen die enigszins te voorspellen zijn door te kijken naar de huidige markt en trends. Ik verwacht dat deze functionaliteiten van Google alleen nog maar meer vertegenwoordigd zullen zijn in de zoekresultaten. Dit niet alleen om User Generated Content en authenticiteit te promoten, maar ook om de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de juiste resultaten te verhogen.

Ben je op zoek naar een marketingbureau dat met deze snelle aanpassingen meebeweegt en je op de hoogte houdt? Kom dan eens gezellig een bak koffie met ons drinken en bespreek de toekomst van jouw bedrijf binnen de zoekresultaten.

4d00e35a cc84 431b 8ef4 625be8de343e

Wil je meer weten over dit onderwerp? Vraag het één van onze_specialisten!

Een bedrijfseigenaar besluit eindelijk de stap te zetten en een marketing specialist te benaderen voor advies. De spanning stijgt als de vraag eindelijk gesteld wordt. De specialist luistert aandachtig en begint met een mysterieuze glimlach te antwoorden. De toekomst van het bedrijf hangt aan zijn woorden.

Samenwerking met de grootste partners

Wij zijn erkend partner van de grootste online platformen. Door onze expertise in o.a. Google, Meta en Microsoft gaan we voor het beste resultaat.