
Vind je dat Google je tegenwoordig goed helpt? Is één simpele zoekopdracht voldoende om antwoord op je vraag te krijgen of een product te vinden? Google is continu bezig met het verbeteren van de zoekresultaten, afgestemd op jouw woonplaats, taal en mogelijk zelfs interesses en andere demografische gegevens. Het ontwikkelt zich snel, en verschillende partijen, naast Google zelf, proberen Artificial Intelligence (AI) in hun website of tool te integreren.
Soms leidt de implementatie van AI tot enigszins komische resultaten, zoals onlangs gebeurde bij een samenwerking tussen Google en Reddit. Commentaren van Reddit werden gebruikt om met AI een antwoord te genereren, wat leidde tot suggesties zoals het dagelijks eten van een kleine steen of het mengen van lijm met kaas om deze op een pizza te laten plakken. Naast deze grappige voorvallen, vinden er ook in de huidige SERP (resultatenpagina) veel verschuivingen plaats.
Hoe de SERP er nu uit ziet
Tegen de tijd dat je dit artikel leest, kan het alweer veranderd zijn. De richting die Google voor ogen heeft, zal echter waarschijnlijk niet snel wijzigen. De veranderingen zijn namelijk gebaseerd op de intentie van de gebruiker. Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar een recept zag je vroeger een simpel zoekresultaat met een blauwe link. Nu zie je de bereidingstijd, een afbeelding en in landen zoals Amerika, waar Google Gemini in Search heeft geïntegreerd, mogelijk al het volledige recept. In het kort, dit is wat er nu is en vroeger niet was in de SERP:
Is de Search Generative Experience de toekomst?
Google’s implementatie van AI sinds vorig jaar heeft mensen doen afvragen of het wel verstandig is om AI en Search te combineren. Hoewel Google in een document over hun Search Generative Experience zegt: “This application of generative AI has been specifically designed to be helpful for information journeys in Search, meaning it’s a different experience than interacting with an LLM-based chatbot.” Het blijft AI, wat betekent dat het altijd voldoende informatie moet hebben om het correcte, ethische antwoord te geven. Er moeten beperkingen worden gesteld aan wat wel en niet gebruikt kan worden. Daarbij zal het AI-resultaat nooit de organische resultaten in de weg zitten, volgens andere SEO-marketeers. Zo lijkt het AI-resultaat veel op het normale resultaat dat je te zien krijgt, met veelgestelde vragen, een afbeelding en links naar de bronnen van het resultaat, waardoor goed geschreven en onderbouwde content eigenlijk nog meer ruimte in de resultaten inneemt. AI staat daarentegen nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan snel. Mijn verwachting is dat AI in de nabije toekomst, ook in Europa, een grote rol zal spelen in de resultatenpagina.
Wat staat er nog meer op de planning?
Niemand kan de toekomst voorspellen, maar al jaren 'steelt' Google functionaliteiten van andere succesvolle websites om aan de top te blijven. Een voorbeeld is de manier waarop Google Flights enorm lijkt op de functie van Booking.com om de goedkoopste of beste vlucht en overnachting te vinden. Ook Google Shopping is ontworpen om te lijken op de resultatenpagina van een marketplace zoals Amazon of Bol.com. Een recenter voorbeeld is dat YouTube Shorts wel erg veel lijkt op TikTok.
Het zijn dit soort aanpassingen die enigszins te voorspellen zijn door te kijken naar de huidige markt en trends. Ik verwacht dat deze functionaliteiten van Google alleen nog maar meer vertegenwoordigd zullen zijn in de zoekresultaten. Dit niet alleen om User Generated Content en authenticiteit te promoten, maar ook om de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de juiste resultaten te verhogen.
Ben je op zoek naar een marketingbureau dat met deze snelle aanpassingen meebeweegt en je op de hoogte houdt? Kom dan eens gezellig een bak koffie met ons drinken en bespreek de toekomst van jouw bedrijf binnen de zoekresultaten.