Wat hebben een zwarte en een witte hoed met marketing te maken, zou je zeggen. Deze termen worden al jarenlang gebruikt om de werkzaamheden van marketeers in hokjes te stoppen. De betekenis van zowel black hat als white hat marketing blijft veranderen en in een rap tempo. Ook al zou je kunnen zeggen dat white hat marketing vrijwel nooit veranderd is. Ik leg graag de termen uit zodat je van de hoed en de rand weet, met andere woorden, alles ervan af weet!
De ontwikkelingen van black hat SEO marketing
Google’s algoritme, en vrijwel ieder algoritme, is te manipuleren. Black hat marketing is precies datgene doen waarmee je hoog in de rankings komt, maar dat niet helemaal gebruikersvriendelijk is. Anders gezegd, het werkt niet volgens de Google-richtlijnen. In de digitale jungle van Google kan het opzetten van de zwarte hoed een hoop online verkeer brengen. Misschien heb je deze techniek zelf wel eens ergens gespot of toegepast in het verleden. Om een paar noemenswaardige voorbeelden te noemen:
Wat komt nog steeds voor in de SEO-wereld?
Keywords verstoppen werkt in ieder geval al niet meer, maar er zijn nog steeds marketingbureaus die onder één hoedje spelen om met dit soort technieken je snel een stijging in digitaal verkeer te geven, maar niet op de lange termijn. Naast het snel bouwen van een linkprofiel d.m.v. “link farms” of het misleiden van Google met doorway pages, komen deze twee technieken nu ook nog voor:
Wat houdt white hat marketing in?
In de westernfilm tussen de black hat en de white hat marketingcowboys blijft er maar één winnaar over. Na alle duistere technieken te hebben besproken, wat blijft er dan over voor ons als white hat marketeers en wie wint er uiteindelijk? Google’s updates blijven maar uitrollen en kortgezegd gaan al deze PageRank-updates over “helpful content” en daarmee de gebruiksvriendelijkheid van de websites. In het wilde westen is er maar ruimte voor één sheriff, althans, één type sheriff. Het is het type dat de regeltjes volgt en een naam voor zichzelf heeft opgebouwd vanuit relevante (digitale) bronnen. Autoriteit, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid blijven voorlopig de focus van Google. Degene die zich niet aan deze regels houden, worden niet meer in zoekresultaten opgenomen en verdwijnen. Kwaliteit boven kwantiteit.
Behoefte aan een marketeer met de witte hoed op? Wij schieten voor jouw website of webshop in de roos, zonder geheime trucjes. Neem vandaag nog contact op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.