Originele Titel

Het verschil tussen black en white hat SEO marketing

DALL·E 2024 07 26 12.20.48   A humorous scene of two cowboys standing opposite each other in a classic Wild West duel setting. One cowboy is wearing a white hat, and the other is

Wat hebben een zwarte en een witte hoed met marketing te maken, zou je zeggen. Deze termen worden al jarenlang gebruikt om de werkzaamheden van marketeers in hokjes te stoppen. De betekenis van zowel black hat als white hat marketing blijft veranderen en in een rap tempo. Ook al zou je kunnen zeggen dat white hat marketing vrijwel nooit veranderd is. Ik leg graag de termen uit zodat je van de hoed en de rand weet, met andere woorden, alles ervan af weet!

De ontwikkelingen van black hat SEO marketing

Google’s algoritme, en vrijwel ieder algoritme, is te manipuleren. Black hat marketing is precies datgene doen waarmee je hoog in de rankings komt, maar dat niet helemaal gebruikersvriendelijk is. Anders gezegd, het werkt niet volgens de Google-richtlijnen. In de digitale jungle van Google kan het opzetten van de zwarte hoed een hoop online verkeer brengen. Misschien heb je deze techniek zelf wel eens ergens gespot of toegepast in het verleden. Om een paar noemenswaardige voorbeelden te noemen:

  • Zonder meer is dit een van de meest gebruikte technieken. 2004, het begin van het bekende Google PageRank-algoritme, zette je je pagina vol met één en hetzelfde zoekwoord, zelfs als het dezelfde kleur had als de achtergrond en praktisch onzichtbaar was. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd.
  • Naast dat je woorden onzichtbaar kon maken, kon je ook interne links onzichtbaar maken en er zoveel mogelijk in je website stoppen. Gebruiksvriendelijk? Ja, maar je speelt het SEO-spel wel vals volgens Google.
  • Cloaking of doorway pages. Cloaking is een stiekeme manier om echte gebruikers een bepaalde pagina te serveren, terwijl zoekmachines zoals Google de pagina niet kunnen bekijken. Hierdoor kun je een pagina vol virussen en spam op Google laten ranken. Een doorway page is hetzelfde, alleen dan kan de crawling bot van Google de eerste pagina (doorway page) indexeren, maar worden gebruikers doorgestuurd naar een andere (landings)pagina. Daadwerkelijk een deur waardoor men bij een andere ‘ruimte’ terechtkomt dan Google heeft gezien, daarentegen ziet Google de andere landingspagina wel, waar dit bij cloaking niet is.
  • Link websites. Backlinks van andere websites die leiden naar je eigen website zijn een belangrijke ranking factor. Om deze reden kun je door de zwarte hoed op te zetten deze linkjes ook kopen/ruilen met andere websites die puur en alleen zijn gebouwd voor linkjes. Dat levert je snel een neppe plek in de grote stoel op waar je door Google snel uitgeschopt zal worden.

Wat komt nog steeds voor in de SEO-wereld?

Keywords verstoppen werkt in ieder geval al niet meer, maar er zijn nog steeds marketingbureaus die onder één hoedje spelen om met dit soort technieken je snel een stijging in digitaal verkeer te geven, maar niet op de lange termijn. Naast het snel bouwen van een linkprofiel d.m.v. “link farms” of het misleiden van Google met doorway pages, komen deze twee technieken nu ook nog voor:

  • Het kopiëren van pagina’s om ze vervolgens iets te veranderen en dat tientallen keren te doen met dezelfde pagina. De gedachte is dan dat er vast eentje moet ranken.
  • AI, de meest besproken hot topic van 2023 en 2024 in de digitale wereld. Het is makkelijker dan ooit om content te creëren, dus waarom niet duizenden pagina’s maken o.b.v. het zoekwoordenonderzoek dat je hebt uitgevoerd? Dat is precies waar Google hard mee aan de slag is gegaan, om AI-content te herkennen en UGC (User Generated Content) de voorkeur te geven.

Wat houdt white hat marketing in?

In de westernfilm tussen de black hat en de white hat marketingcowboys blijft er maar één winnaar over. Na alle duistere technieken te hebben besproken, wat blijft er dan over voor ons als white hat marketeers en wie wint er uiteindelijk? Google’s updates blijven maar uitrollen en kortgezegd gaan al deze PageRank-updates over “helpful content” en daarmee de gebruiksvriendelijkheid van de websites. In het wilde westen is er maar ruimte voor één sheriff, althans, één type sheriff. Het is het type dat de regeltjes volgt en een naam voor zichzelf heeft opgebouwd vanuit relevante (digitale) bronnen. Autoriteit, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid blijven voorlopig de focus van Google. Degene die zich niet aan deze regels houden, worden niet meer in zoekresultaten opgenomen en verdwijnen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Behoefte aan een marketeer met de witte hoed op? Wij schieten voor jouw website of webshop in de roos, zonder geheime trucjes. Neem vandaag nog contact op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

4d00e35a cc84 431b 8ef4 625be8de343e

Wil je meer weten over dit onderwerp? Vraag het één van onze_specialisten!

Een bedrijfseigenaar besluit eindelijk de stap te zetten en een marketing specialist te benaderen voor advies. De spanning stijgt als de vraag eindelijk gesteld wordt. De specialist luistert aandachtig en begint met een mysterieuze glimlach te antwoorden. De toekomst van het bedrijf hangt aan zijn woorden.

Samenwerking met de grootste partners

Wij zijn erkend partner van de grootste online platformen. Door onze expertise in o.a. Google, Meta en Microsoft gaan we voor het beste resultaat.