Originele Titel

Waar AI (nog) de fout in gaat en hoe je AI in je voordeel gebruikt.

DALL·E 2024 07 29 11.53.33   A 3D humorous widescreen scene showing artificial intelligence making funny mistakes. In a realistic setting, a robot is trying to paint a portrait bu

De opkomst van Artificial Intelligence is met hangen en wurgen eindelijk op een plek gekomen waar mensen het kunnen gebruiken om bepaalde taken makkelijker te maken. Zoals je vast al overal op het nieuws en internet hebt gezien of gelezen is AI iets enorm groots en gevaarlijks, maar hoe kan iets dat nog zoveel fouten maakt een gevaar vormen voor ons als mensen? Deze blog gaat niet over een politieke mening of over hoe AI een gevaar kan vormen. Het is juist een ode aan de fouten die AI nog maakt en hoe je deze kunt omzijlen, zodat je na het lezen van de blog, AI in je voordeel kunt gebruiken.

Waar wordt AI gebruikt en waar gaat het fout?

Je ziet in Nederland het gebruik van (op taal gebasseerde) AI vooral in het optimaliseren van de Customer Service, denk bijvoorbeeld aan de chatbots de je verder kunnen helpen op een website. Achter de schermen vind je nog véél meer AI dan je zou denken. Van de data verzameling tot het toepassen ervan door je exact de advertenties/producten te tonen waar je behoefte aan hebt. Ook afbeeldingen zijn te generen en gechreven teksten zijn te redigeren. Data en informatie vormt dan ook de basis van de generative AI die we kennen. Maar ook misinformatie en foutieve data kan in de database van de bot staan. Om die reden zijn er een paar fouten die ervoor zorgen dat de geloofwaardigheid van AI zeker met een paar punten afneemt.

  • Het laten schrijven van een blog of tekst voor je website levert in veel gevallen kwalitatief slechte teksten die steeds dezelfde woorden gebruikt.
  • Overduidelijk neppe afbeeldingen of video’s genereren waar vrijwel iedereen direct ziet dat het fake is. 
  • AI neemt soms besluiten op basis van de informatie die je aan levert die verre van behulpzaam of logisch zijn. Ook als supportbot krijg je dan als gebruiker informatie/antwoorden die je niet verder helpen met je probleem of vraag.
  • Discriminatie en vooroordelen spelen zelfs bij AI een rol. Door de grootte van de database van AI neemt het ook aspecten van cultuur en gedrag mee, wat soms voor ronduit rare uitspraken kan zorgen. 
  • De ethische en legale lijn doorbreken door simpelweg de chatbot te laten denken dat hij een persoon is die standaard illegale praktijken uitvoert. Zo kan je AI gemakkelijk de regels laten verbreken en illegaal advies laten geven.

Hoe je fouten voorkomt en het beste uit AI haalt

Eerst een disclaimer, het advies wat ik je kan geven is volledig gebasseerd op waar wij het voor gebruiken. Het heeft dus betrekking tot Marketing, maar ook het algemene gebruik van ChatGPT en andere Language tools. Het is alleen niet mogelijk de afbeeldingen tot nu toe volledig optimaal te maken.

het schrijven van teksten kan al snel beter door de bot alle informatie die je kunt geven, aan de chatbot te door te geven. Denk aan het aanleveren van informatie over je bedrijf, teksten aan te leveren met een bepaalde schrijftstijl en tot in de klenste details uit te leggen wat je wilt. Onthoud dat ChatGPT altijd het beste beentje met je voor heeft en precies uitwerkt wat je wilt, zolang het binnen de lijntjes is. Zo ‘prime’ je jouw chatbot voor datgeen wat je er van wilt.

Alle andere punten zijn op dezelfde manier op te lossen door de juiste kaders aan te geven. Zo kan je sindskort ook URL’s aanleveren die de bot kan door nemen om het resultaat van je antwoord te beïnvloeden. Kortom, laat niet alles doen door de bot, probeer zelf ook zo veel mogelijk uit te zoeken en naar de bot te sturen. De chatbot kan veel onthouden en blijft daarmee een neutrale, ideale ‘collega’ voor het kantoorwerk.

Wil je meer weten over hoe wij het kantoorwerk efficiënter maken door het gebruik van AI? Neem contact met ons op en we leggen je graag uit!

4d00e35a cc84 431b 8ef4 625be8de343e

Wil je meer weten over dit onderwerp? Vraag het één van onze_specialisten!

Een bedrijfseigenaar besluit eindelijk de stap te zetten en een marketing specialist te benaderen voor advies. De spanning stijgt als de vraag eindelijk gesteld wordt. De specialist luistert aandachtig en begint met een mysterieuze glimlach te antwoorden. De toekomst van het bedrijf hangt aan zijn woorden.

Samenwerking met de grootste partners

Wij zijn erkend partner van de grootste online platformen. Door onze expertise in o.a. Google, Meta en Microsoft gaan we voor het beste resultaat.